Ilustrační foto Autor: Michal Jarmoluk, Pixabay....
Naše hromadné sdělovací prostředky podrobně popisují a vysvětlují nástup 4. průmyslové revoluce u nás i v celém současném světě. Jedním z klíčových charakteristických znaků současného technického pokroku je prudký nárůst počtu robotů různých druhů, a to nejen ve všech odvětvích průmyslu, službách, ale i v domácnostech (např. robotické vysavače, robotické travní sekačky, elektronické zabezpečovací systémy). Počet robotů stále roste nejen ve světě (v roce 2018 přesáhl milion kusů), ale i u nás. V roce 2015 se v ČR prodalo 2 193 robotů a Česká republika se ten rok stala lídrem v dynamice růstu robotických systémů středoevropských a východoevropských států! V současnosti jsme s počtem 105 robotů na 10 000 pracovníků těsně nad průměrem zemí EU.
Tato skutečnost vytváří silný tlak na výuku a výchovu odborníků, kteří jsou a budou schopni roboty navrhovat, programovat a zajišťovat jejich výrobu. Ale nejde jen o pracovníky v robotickém průmyslu. Roboty se budou využívat také ve zdravotnictví, zemědělství, dopravě, energetice, stavebnictví a poroste i počet robotů v domácnostech. Logicky z toho vyplývá, že znalost ovládání a užívání robotických systémů bude za několik let vyžadována od každého! Je to obdoba situace, kdy všeobecný nástup výpočetní techniky si vyžádal, aby s počítačem uměl pracovat téměř každý. Na tuto situaci musí reagovat i školy všech stupňů, aby během výuky získali jejich žáci potřebné znalosti. Znamená to osnovy a výuku přizpůsobit požadavkům 4. průmyslové revoluce. Nebude snadné takového cíle rychle dosáhnout a již dnes se ukazuje, že řadu znalostí budou muset mladí lidé získávat prostřednictvím mimoškolního vzdělávání. Mnozí si jistě vzpomenou na podobnou situaci z osmdesátých let, kdy mnoho žáků základních a středních škol se programovat počítače naučilo v různých zájmových kroužcích prostřednictvím malých domácích počítačů. Dnes k tomu slouží třeba robotické stavebnice pro mládež.
Proto je velmi příznivé, že kroužek robotiky pracuje i při ZŠ v Lysicích! Kroužek vede paní učitelka Mgr. Hana Tesařová již 8. rokem. V současné době má kroužek už 21 přihlášených členů. Právě tento počet byl brzdou práce kroužku, který měl jen jednu robotickou a jednu technickou stavebnici. Firma GATEMA z Boskovic vyhověla prosbě kroužku o pomoc a zajistila pro členy další moderní robotickou stavebnici Mindstorms EV3. Firma si správně uvědomila, že je to příležitost podpořit žáky školy, kteří se zajímají o roboty a robotizaci a chtějí získat řadu základních poznatků a zkušeností, jež pak mohou uplatnit ve své pozdější práci právě ve firmě GATEMA s výrobním závodem v Boskovicích, tedy v našem regionu. Je třeba pochválit vedení firmy, že takto prokázalo velkou prozíravost a schopnost systémového přístupu k získávání kvalitních odborných pracovníků pro automatizaci a robotizaci své výroby! Bohužel takových firem máme v regionu zatím velmi málo. Většina firem jen naříká, že v jejich okolí žádní potřební odborníci nejsou. Proto škola zveřejnila poděkování firmě GATEMA také na webových stránkách školy.
Kroužek se v nejbližší době pochlubí výbornými výsledky celého týmu na letošní soutěži ROBOTIÁDA 2020, která proběhla začátkem února ve vědeckém zábavním parku VIDA v Brně.
Článek byl se souhlasem vydavatele převzat z Lysického zpravodaje. Titulek je redakční.
Byl článek zajímavý?
Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.
6.8.2025 | Po měsících intenzivních příprav je vše připraveno na tradiční zářijovou rally událost v srdci Moravy. Organizátoři XXXIII. ročníku Rally Vyškov oficiálně oznámili, že mají schválená veškerá nezbytná povolení pro...
Od 1. září bude v prostorách Polikliniky Bučovice otevřena psychosociální poradna. Poradna vzniká jako sdílená kancelář, kde se budou v pravidelných časech střídat zkušení profesionálové.
Více než 200 tisíc korun získalo město Bučovice na vzdělávání zaměstnanců v digitálních dovednostech. Díky podpoře Národního plánu obnovy se mohou vzdělávat v digitálních dovednostech i zájemci z řad veřejnosti.