Už dva roky se dětem školou povinným nabízí ve Vyškově tak trochu jiné vzdělávání, než je obvykle běžné. Základní škola Talent má přídomek alternativní a její snahou je individuální a respektující přístup k dětem. Princip školy hrou uplatňuje různými způsoby, ať už projektovou výukou, věkově smíšenými třídami nebo pravidelnými expedičními dny.
Rozhodnutí založit vlastní školu
Své čtyři děti byla Lucie Zezulová rozhodnutá učit doma. Nakonec se to však podařilo jen v případě dvou starších a kvůli únavě rodičů i touze dětí po pravidelném kontaktu s kolektivem se začala poohlížet po přijatelné variantě institucionálního vzdělávání. „Shodou různých okolností jsme se nakonec s podporou přátel rozhodli založit vlastní školu. Kvůli svým dětem i kvůli sobě samotné, ale hlavně kvůli tomu, že podobných škol je na Vyškovsku málo a rodiče nemají při výběru vzdělávání pro své děti mnoho možností,“ říká dnes ředitelka Základní školy Talent, která je sama profesí učitelka. Společně se zakladatelem partnerské školy v Bylanech u Chrudimi si v prostorách bývalé Střední školy ekonomiky a podnikání ve Vyškově otevřeli tři třídy alternativní základní školy, kterou dnes navštěvují i její děti.
Jaké výchovně-vzdělávací postupy nabízí ZŠ Talent
Talent nenabízí žádný konkrétní alternativní program, ale inspiruje se různými výchovně-vzdělávacími postupy, ať už je to montessori pedagogika, didaktika Líného učitele Roberta Čapka nebo respektující přístup k dětem. „Naše škola je úplně normální, neposkytuje nic zvláštního, co by nemohly poskytovat ostatní školy. Chováme se k dětem s úctou a respektem k jejich potřebám, snažíme se probouzet jejich vnitřní motivaci k učení. Velmi důležité jsou pro nás vztahy s rodiči, protože máme společný záměr – spokojené a kvalitně vzdělané děti,“ říká k zaměření školy ředitelka Zezulová.
Při bližším pohledu je však patrné, že metody výuky dětí se od těch běžných přeci jen liší: každá ze tří tříd zahrnuje tři různé ročníky, a tedy věkově namíchaný kolektiv dětí. Z předmětů se samostatně učí pouze český jazyk, matematika a cizí jazyky. Ostatní předměty jsou sdruženy do předmětu Téma. To, na jaké téma budou děti sbírat vědomosti, je přitom jejich volbou. Dětí je ve třídě kolem 15 a jejich pokrok nehodnotí známky, ale pravidelná zpětná vazba a slovní hodnocení. Jeden den v týdnu vyjíždí škola sbírat informace o světě „do terénu“, v létě hlavně do přírody, v zimě třeba do nejrůznějších institucí.
„Naším cílem je, aby učivo děti zaujalo. Ve výuce děti aktivně pracují. Frontální výuku nebo běžně oblíbené powerpointové prezentace u nás uvidíte málokdy,“ říká ředitelka a přiznává, že tento přístup klade vyšší nároky na učitele a jejich přípravu. „Důležitá je vzájemná podpora pedagogického sboru, inspirace i moje pravidelná supervize a podpora,“ dodává Zezulová. Snaha o partnerský přístup se promítá i do pravidelných schůzek, kterých se kromě rodičů a učitelů účastní také děti.
Klasické hodnocení známkami je od sedmé třídy
I přes hledání nových přístupů ve výuce se musí žáci naučit totéž, co jejich vrstevníci na kterékoliv jiné škole, tak jak to vyžaduje rámcový vzdělávací program. „Od sedmé třídy mají od nás rodiče k dispozici i klasické hodnocení známkami, aby si udělali lepší představu o tom, jakou další školu pro své dítě vybrat. Naši žáci možná mají trochu horší krátkodobou paměť než děti v běžných školách, protože nevyžadujeme, aby se učivo učili zpaměti. Oproti tomu mají výbornou dlouhodobou paměť díky propojenosti učiva, vlastním zkušenostem a prožitkům,“ říká k tomu zakladatelka školy.
Pravidelné přezkušování pro tzv. domškoláky
V současné sobě nabízí Talent i zázemí pro tzv. domoškoláky – děti plnící povinnou školní docházku formou domácího vzdělávání a také menší komunitní školy nebo skupiny, které nejsou zapsány v rejstříku škol Ministerstva školství. „Poskytujeme jim institucionální a metodickou podporu a pravidelné přezkušování v duchu našich zásad,“ vysvětluje Zezulová. Spolu s partnerskou školou v Bylanech sdružuje vyškovský Talent v současnosti kolem sta domoškoláků.
Školné
Vzhledem k tomu, že jde o soukromou školu, nutnou podmínkou přijetí dítěte je placení školného. To v současnosti činí 39 600 korun ročně pro denní docházku a 6 000 korun ročně pro žáky v domácím vzdělávání. Škola dosud disponuje několika volnými místy, včetně těch pro domoškoláky.
Od příštího školního roku by chtěla škola otevřít pedagogické lyceum
„Mým snem do budoucna je postavit si vlastní školu, sice u Vyškova, ale v blízkosti přírody. Rádi bychom také dali dětem možnost pokračovat v podobné výuce i po ukončení základního vzdělávání, proto letos žádáme ministerstvo o zapsání pedagogického lycea, které by, v ideálním případě, mělo začít fungovat od příštího školního roku,“ líčí své další plány ředitelka školy.
Článek byl se souhlasem vydavatele převzat z Vyškovského zpravodaje. Titulek je redakční. Mezititulky jsou redakční.
Byl článek zajímavý?
Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.
27.8.2025 | Až do 13. prosince potrvá výluka vlaků linky R8 v úseku Přerov – Kojetín – Vyškov na Moravě – Brno hl.n. Místo vlaků budou jezdit náhradní autobusy.
19.8.2025 | Dětské lůžkové oddělení Nemocnice Vyškov se dočká rekonstrukce, která přinese malým pacientům i jejich rodičům komfortní zázemí. Modernizace v hodnotě 43 milionů korun se uskuteční v letošním roce.
Rušno bude v červenci a v srpnu v některých základních a mateřských školách v Blansku. Děti tam totiž vystřídají dělníci. Město i na letošní léto připravilo další sérii rekonstrukcí a modernizací školních budov a...