Logo regionálního portálu regionvyskovsko.cz

Regionální zpravodajství

MŠ, ZŠ a SŠ Vyškov už 25 let vzdělává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

Michaela Kvapilová Bartošová, Vyškovský zpravodaj
úterý 30.11.2021

Ilustrační foto
Autor: archiv školy

Malé počty žáků ve třídě, individuální přístup k dětem, pochopení pro odlišnost... Škola pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami působí na Sídlišti Osvobození už 25 let. Nabízí dětem s různými typy postižení přátelské prostředí, ve kterém se mohou rozvíjet a vzdělávat podle svých možností, potkávat se se svými vrstevníky, připravovat se na samostatný život a být součástí kolektivu, ve kterém jim rozumí.

Od vzniku školy až po současnost

Historie speciálního školství ve Vyškově se počítá už od roku 1964. Za tu dobu se kromě budov, ve kterých škola sídlila, změnil především přístup k dětem, metody práce i vzájemné vztahy. „Snažíme se neustále vzdělávat, přinášet do výuky nové nápady, podněty a způsoby terapie, ale také pomáhat jiným školám, ve kterých jsou děti a žáci se speciálními potřebami integrováni,“ přibližuje ředitelka školy Jana Vágnerová současné směřování školy. Ta nese od roku 2014 název Mateřská škola, základní škola a střední škola Vyškov, a jak z něj vyplývá, nabízí možnost vzdělávat se od nejútlejšího věku až po výuční list.

Nabídka oborů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

Do školy jsou přijímány výhradně děti na doporučení školského poradenského zařízení. „Vzděláváme děti a žáky se všemi stupni mentálního postižení, se souběžným postižením více vadami i s poruchou autistického spektra,“ objasňuje ředitelka výběr dětí. Mateřská škola je rozdělena do dvou tříd, zatímco do jedné přichází děti s různými typy postižení včetně autismu, druhá nabízí podporu a rozvoj pro děti s logopedickými vadami. Na základní škole jsou třídy pro žáky s lehčím postižením i speciální třídy pro autistické děti a žáky s těžším postižením, včetně rehabilitační třídy. Výuční list mohou získat žáci v oboru kuchařských, cukrářských či zednických prací. Ti, kteří nedosáhnou na vzdělání ve střední škole, mají možnost absolvovat alespoň základy kuchyňského provozu v praktické škole jednoleté. V brzké době by se měl navíc otevřít nový obor vzdělávání: pečovatelské práce.

Nízký počet dětí a žáků ve třídě a speciálně pedagogické vzdělání učitelů je základ, na kterém škola staví. Dětem se věnují vždy nejméně dva dospělí. Ať už jde o pedagogy, nebo pedagoga s asistentem. „Naše učitelky a učitelé mají děti rádi a to je asi to nejdůležitější. Je pro nás radost, když jsou děti nadšené a baví je, co si pro ně připravíme,“ říká zástupkyně ředitelky a dlouholetá pedagožka na zdejší škole Miroslava Kudličková.

Projekty a cíle školy

Škola se v současnosti zapojuje do nejrůznějších projektů. Prostřednictvím Centra metodické podpory sdílí zdejší pedagožky své zkušenosti na jiných školách, ve kterých jsou integrováni žáci s potřebou podpůrných opatření. Součástí projektu jsou i workshopy, zaměřené například na práci s autistickými dětmi. Škola je aktivní i v projektech vyhlášených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy nebo Místního akčního plánu. Spolupracuje také s vyškovskými organizacemi, PIAFOU Vyškov a OSPODem Vyškov nebo s Knihovnou Karla Dvořáčka. „Stejně zásadní je ale i každodenní spolupráce a kontakt s rodiči. Prostřednictvím jednoho z tatínků jsme letos mohli například otevřít novou třídu pro autistické děti vybudovanou Dřevodílem Rousínov,“ zdůrazňuje ředitelka.

Cílem vzdělávání na této škole je připravit žáky na co možná nejsamostatnější život. „Mnozí z nich jsou velmi šikovní, ale často potřebují podporu i po vstupu na trh práce. Ideální pro ně je možnost zaměstnání v menších rodinných firmách,“ nastiňuje ředitelka školy optimální uplatnění pro zdejší absolventy.

V poslední době prošla škola také celou řadou úprav a renovací: proběhla rekonstrukce sociálního zařízení, obnovuje se interiér školy, zmodernizovaly se počítačové učebny, ve třídách přibyly interaktivní tabule, všichni učitelé byli vybaveni notebooky. Kolektiv školního poradenského pracoviště posílila školní psycholožka a škola má také nové webové stránky. „Pořád je ale co zlepšovat, takže připravujeme projekt na výměnu oken, zateplení budovy a modernizaci kotelny. A rádi bychom dětem dopřáli i hezčí venkovní prostory,“ shrnuje Vágnerová další plány na zútulnění školy.

Článek byl se souhlasem vydavatele převzat z Vyškovského zpravodaje. Titulek je redakční. Mezititulky jsou redakční.

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama