Ludvík Usnul, Vyškovský zpravodaj pátek 15.12.2023
Ilustrační foto Autor: archiv 1. českého klubu...
K založení 1. českého klubu velocipedistů na Moravě se sídlem ve Vyškově došlo 2. listopadu 1883 na první valné hromadě. Trvalo však téměř celý rok, než se podařilo nadšencům cyklistiky vyřídit všechny potřebné formality. Konečně 13. října 1884 c. k. místodržitelství v Brně schválilo svým výnosem stanovy klubu i jeho název.
O počátcích organizované cyklistiky ve Vyškově se dochovalo mnoho písemných materiálů i dobových fotografií. Úplný začátek klubu popsal Josef Butula, jeden ze zakládajících členů, takto: „ Bylo to roku 1883. Stál jsem s panem Vlachem před lékárnou a spatříme bicyklistu na vysokém kole. To byl u nás vzácný zjev. Jízda jeho se nám líbila a tak zamlouvala, že jsme si umínili naučiti se jezdit na kole. Při další rozmluvě pravil pan Vlach, že si zde zařídíme spolek velocipedistů, však na Moravě dosud žádný český není. V Ivanovicích jsme koupili kolo – dřevák, za pět zlatých a na tom jsme se začali učit. K nám se přidružil pan Hemala a jezdili jsme u něho v zahradě. Potom jsme vytáhli kolo na silnici a hledali cestu z kopce. Poznali jsme při tom, že ne silnice, ale jezdec je hlavní věcí při jízdě na kole. “
Během následujících 140 let proběhlo mnoho zásadních událostí. Například 10. srpna 1902 se ve Vyškově uskutečnil sjezd českých velocipedistů při konání Hospodářské, průmyslové a živnostenské výstavy, což lze považovat za ocenění činnosti vyškovského klubu. Na zdejší poměry, nebývalá událost. Konal se i průvod městem a odpoledne pak závody a dámská jízda. Zúčastnili se cyklisté z 22 klubů a celé akci přihlíželo na 2 000 diváků. V roce 1920valná hromada obnovila po válce fungování klubu a o pět let později se otevřela klopená cyklistická dráha o délce 360 metrů v místě dnešního ragbyového hřiště. V roce 1942 zažila tato vyškovská dráha dokonce mistrovství Moravy, bohužel dva roky nato byla zničena německou posádkou. Rok 1951 přinesl zánik klubu, ale jeho činnost bylaMiroslavem Vágneremobnovena o 11 let později. A nakonec od roku 1991 našla vyškovská cyklistika svůj domov u firmy VEUS – Kola Usnul až do dnešních dnů.
Článek byl se souhlasem vydavatele převzat z Vyškovského zpravodaje.
Byl článek zajímavý?
Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.
27.8.2025 | Až do 13. prosince potrvá výluka vlaků linky R8 v úseku Přerov – Kojetín – Vyškov na Moravě – Brno hl.n. Místo vlaků budou jezdit náhradní autobusy.
1.5.2025 | Vyškovští policisté hledají svědky dopravní nehody, při které zatím neznámý řidič naboural historickou Škodu 120. K nehodě došlo v ulici Tyršova.
30.5.2025 | Vyškovští policisté hledají svědky dopravní nehody, ke které došlo u benzínové čerpací stanice ÖMV v ulici Brněnská. Neznámý odtamtud řidič ujel poté, co naboural do zaparkovaného Audi.
Hudba, smích a lesní výpravy v Pozořicích – to vše nabízí Lesní školka Stromík a klub Jezerka. Prázdniny tu patří dobrodružství a od září se otevírá prostor i pro nové děti. Učení venku může být radostí každý den.
Chystané obchodní centrum v Troubsku už získává konkrétnější obrysy. Se zahájením provozu se počítá na první polovinu roku 2027. Jakých prodejen se lidé dočkají?