V sobotu 10. červnasi ve Vyškově přijdou na své automobiloví pamětníci a nadšenci do vojenské techniky. Statické ukázky aut značky Praga na Masarykově náměstí zpestří projíždějící kolona slavného modelu V3S. Pojďme si při této příležitosti připomenout historii tohoto legendárního vozu, který někteří odsuzovali a jiní na něj nedali dopustit.
Historie vozu Praga V3S
Vše začíná už v roce 1951, kdy se do armády hledá nový terénní speciál. Po všech možných úvahách, prototypech a zkouškách se nakonec rozhodne armáda pořídit vozidla Praga V3S (vojenský třítunový speciál), za jejímž vznikem stála celá řada vynikajících konstruktérů a odborníků. Za všechny jmenujme vedoucího skupiny z Pragovky Ing. Jana Lance. První vyrobený automobil sjel z výrobní linky 2. dubna 1953. Výroba se rozbíhala pomalu, v roce 1953 bylo vyrobeno jen 86 kusů.
Největším odběratelem byla armáda
Počet všech vyrobených automobilů tohoto typu se ale nakonec vyšplhal až na číslo 130 000. Největším odběratelem byla samozřejmě armáda, kde vozidla snesla i tvrdé zacházení od nezkušených řidičů. Byla jednoduchá, robustní a celkemarmáda odebrala 80 tisíc vozidel. Nejvíce vyráběným typem byl valník a skříňový automobil. Zhruba o polovinu méně kusů bylo dodáno civilním podnikům, zbytek vozidel směřoval na export. Celkově se na jejich podvozku objevilo 75 typů nástaveb (cisterny, jeřáby, dílny, sklápěčky, pojízdné prodejny atp.).
Až tři generace řidičů nákladních vozidel začínali jezdit s Pragou
Mnoho, opravdu mnoho, chlapů se na tomhle autě učilo a začínalo jezdit. Odhaduji to na tři generace řidičů nákladních automobilů. Mnozí s tímto typem náklaďáku jezdili na vojně, pak už jen výjimečně v civilu, což platilo zejména pro období po roce 1989. Mimo armádu totiž slavná Praga nebyla tolik rozšířená. Ale mnozí řidiči ji přesto vyhledávali. V terénu je totiž těžko nahraditelná, projede opravdu skoro všechno – „a kdyby se nestyděla, jezdila by i po zdi“, jak poznamenal jeden z jejích řidičů. Její doménou je lesní nebo polní cesta, výborně se osvědčila na stavbách, také na sjezdovkách, při melioracích na podmáčených loukách, při výlovu rybníků atd.
Praga si zahrála i ve filmu
Podle údajů Policie ČR je stále registrováno 5 tisíc vozidel, zhruba polovina už jen jako veteráni. Praga si zahrála ve spoustě československých filmů, asi nejznámějším z nich je „Vesničko má středisková“, kde na ní jezdil pan Pávek se závozníkem Otíkem. Dále je několikrát k vidění i ve filmu „Copak je to za vojáka“, ve starším snímku „Dva muži hlásí příchod“a také třeba v úspěšném seriálu „Plechová kavalérie“.
70. výročí od výroby prvních vozidel
Letos je to přesně 70 let, co byla vyrobena první vozidla. Na začátku by těžko někdo očekával, že budou mít takovou výdrž. Protože nejenom v armádě, ale i v civilu byla dlouhá léta symbolem nákladního automobilu právě značka Tatra. Je to příběh pracovité automobilové popelky – jedněmi trochu podceňované, druhými naopak milované. Není to auto pro každého, ale řekněte, kolik strojů se chlapům takhle dostalo pod kůži a stalo se symbolem? Praga V3S byla v průběhu výroby modernizována na verze M1 a M2. Oba typy vozů budou k vidění na vyškovské přehlídce, stejně jako nejnovější Praga V4S, kterou budou někteří znát z Rally Paříž–Dakar.
Ani armáda na svá vozidla nezapomněla, a přes Vyškov tak v den přehlídky projede také kolona vozidel Praga V3S. Přijďte se podívat a zavzpomínat! Je to možná poslední šance vidět tento typ vozidla v takovém množství.
Článek byl se souhlasem vydavatele převzat z Vyškovského zpravodaje. Mezititulky jsou redakční.
Byl článek zajímavý?
Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.
1.5.2025 | Vyškovští policisté hledají svědky dopravní nehody, při které zatím neznámý řidič naboural historickou Škodu 120. K nehodě došlo v ulici Tyršova.
Chystané obchodní centrum v Troubsku už získává konkrétnější obrysy. Se zahájením provozu se počítá na první polovinu roku 2027. Jakých prodejen se lidé dočkají?